30 Nov 2010

Assalamualaikum
Macam dah lama cik ton rasa tak catit apa-apa kat blog, rindu nak bercerita tapi macam biasa selalu kekeringan idea...macam ada banyak benda yang nak dikongsi tapi tak tahu nak tulis....kadang-kadang buntu rasa minda, ada waktu dan ketika tak terluah segala rasa melalui penulisan dan kata-kata maka terpendam lah ia dalam jiwa.....

Ini ada yang nak cik ton kongsi dengan kawan-kawan semua.Hari sabtu lepas nenek suami meninggal setelah lebih kurang 3 minggu terlantar di hospital besar Seremban, masuk hospital sebab jatuh dan patah peha, tapi anak-anak nenek tak perasan yang nenek jatuh sampai la dia tak boleh bergerak lansung dan makan seperti biasa, sebelum ni nenek ada penyakit kencing manis....akhirnya tepat jam 1.20 ia pergi meninggalkan alam yang fana ini.....

Cik ton dan suami sampai ke Hospital Seremban lebih kurang 3.30 petang tapi arwah dah dimandi, dikapan dan disolatkan cuma tunggu van jenazah aje untuk menghantar arwah kekubur, punya la lama kami tunggu sebab van hanya ada sebuah sahaja dalam pukul 6.30 petang baru van sampai dan tanpa berlengah anak cucu semua membantu mengangkat jenazah nenek ke dalam van, dan terus bawa arwah kekubur di lukut. Sampai aje di kubur dah ramai orang menunggu dan terus aje mereka kebumikan arwah sebab masa tu dah hampir sangat dengan maghrib....elok saja siap semua terus azan....talkin dibaca selepas solat maghrib...bersemadi lah lagi satu jasad dibumi Allah...

Ini merupakan pengalaman pertama cik ton mengiringi jenazah sampai kelubang kubur, dulu masa arwah bapa cik ton meninggal, dalam tahun 1988 cik ton tak ikut sebab banyak sangat orang lelaki yang menghantar jadi cik ton pergi keesokan hari bersama mak dan adik beradik yang lain ,masa arwah kakak meninggal dalam tahun 1997 cik ton ikut tapi tak la sampai kelubang kubur cuma tengok dari jauh aje....tapi hari sabtu yang lepas memang cik ton tengok betul-betul orang kebumikan nenek, macam tanah sikit demi sikit di masukan kedalam kubur sampai tertimbus...Kiranya cik ton kena berterimakasih pada anak cik ton yang kecik tu sebab dia laju aje menuju kelubang kubur nak tengok sampaikan cik ton terpaksa menarik baju dia kalau tidak mahu agaknyer dia terjatuh kedalam lubang tersebut apa taknyer dia jenguk sampai kedalam dah la tanah di sekeliling tu lembut sebab baru lepas hujan. Tapi ia merupakan pengalaman yang tak dapat cik ton lupakan, begitu juga untuk sikecik tu, tapi dia tak takut pun.....sekarang pun cik ton masih teringat-ingat lagi...ada orang kata orang perempuan tak boleh ikut sampai kelubang kubur cik ton tak tahu sebab tu cik ton pergi tapi ini merupakan pelajaran baru untuk cik ton baru jelas di mata cik ton betapa sempitnya lubang kubur, hanya boleh masuk 3 orang aje kan untuk uruskan jenazah... nanti kita pun macam tu juga..kita tak tahu bila masa kitakan.....mudah-mudahan segalanya dipermudahkan oleh Allah....

Sesungguhnya bila kita kekubur memang mengingatkan kita pada kematian...dan petang tadi kawan cik ton Rohaya, suami dia juga kehilangan datuk yang tinggal di Rembau setelah lama menghidap sakit tua....Alfatihah...

Yang kecil menjadi muda, yang muda menjadi tua, yang tua pasti mati.....

Ya Allah ampunkan lah segala dosa-dosa hamba mu ini

Aku ingin kesyurga mu walaupun aku tak layak, tapi aku lebih takut untuk keneraka mu.....

No comments:

Post a Comment

Cik Ton ucapkan ribuan terima kasih di atas kesudian anda meninggalkan komen.

LinkWithin