25 Nov 2010

Mak & anak

Assalamualaikum

Hari ni catit awal pagi pulak, sebab hari ni pergi lambat sikit ke ofis, sebab pukul 8 nanti nak pergi sekolah si kecik tu nak ambil buku rekod tak tahu la dapat nombor berapa dalam kelas, kalau tahun lepas dan pertengahan tahun, tahun ini Alhamdulillah peratusnye tak pernah jatuh mudah2an hujung tahun ni pun bagus la....insyaallah.

Malam tadi tak sempat nak catit sebab buat karipap, pihak Bakim diofis order kerana hari ni ada bacaan yassin Alhamdulillah. Semuga sahabat-sahabat cik ton di ofis suka dengan rasa
karipap cik ton.

Malam ni mak cik ton nak balik rumah kakak cik ton yang tinggal dikepong, sebenarnya memang mak tinggal dengan kakak cik ton tu. Sebelum mak jatuh sakit mak memang tingal dengan cik ton mak yang jaga anak cik ton yang sulung sampai 5 bulan lepas tu mak sakit kalau, abang ambik jaga selepas tu, kami semua berulang alik ke Seremban tengok mak, lama jugak la mak tinggal dengan abang lepas tu baru la mak tinggal dengan kakak sampai la sekarang, mungkin mak lebih selesa tinggal dengan anak perempuan. Sekarang ni kalau ada apa-apa atau kalau mak rasa nak pergi rumah anak-anak yang lain baru la kami semua pergi jemput dia selebihnya kami semua kerumah kakak untuk jenguk mak. Semalam cik ton kasi tahu mak yang adik cik ton nak jemput dia hantar balik rumah kakak, wah....dari malam tadi lagi dia dah berkemas-kemas beg baju....padahal adik nak sampai petang nanti, cik ton cakap "lambat lagi la mak yan nak sampai....."bior ler mak kemeih awe2 nanti senang"....cik ton ni orang perak, jadi mcm tu la bunyi cakapan kami anak beranak.....sebab tu dulu-dulu masa dikampungkan kalau abang-abang dan kakak-kakak cik ton nak balik ke kampung diaorang tak kasi tau, kalau tidak lagi tak sampai mak akan susah hati, asyik tunggu depan pintu aje....jadi perangai dia yang macam tu kekal sampai sekarang....silap cik ton la pulak kasi tahu kat dia malam tadi nanti selagi adik cik ton tak sampai selagi tu la dia akan bertanya....tapi mak yang tanya bila yan nak datang ambik mak....dan kejap tadi mak tanya lagi....tapi mungkin jugak sebab mak dah semakin tak kuat ingatan dia kan.....banyak benda yang mak akan cakap berulang-ulang kali......tapi kisah-kisah yang lampau masih dapat dia ingat dengan jelas dan boleh lagi bersembang dengan kami semua. Itu la serba sikit kisah mak, kalau nak cerita lagi mesti sampai besok pun tak habis-habis....

Emmm...nak kejut si kecik tu sekejap lagi dah nak pergi sekolah.....sejak cuti ni payah betul nak bangun pagi, tapi memang dia macam tu kalau hari sabtu/ahad memang bangun lambat....

p/s....cik ton pun kalau boleh nak bangun lambat gak....ha..ha

1 comment:

  1. assalamualaikum
    kak
    saya nak tanya
    iklan blog akak di blog saya tu
    akak nak perbaharui lain ker?

    ReplyDelete

Cik Ton ucapkan ribuan terima kasih di atas kesudian anda meninggalkan komen.

LinkWithin