3 Jan 2011

sekolah part 1

Assalammualaikum

Pagi ni senang betul Umairah bangun pagi, 2 kali je cik ton kejut dah bangun agaknyer sebab hari pertama kan bersemangat lagi la, senang pulak solat subuh tanpa disuruh, tapi sibuk pulak kata pada ain" ain ni kan bangun la, solat... tu pun nak orang nak ingatkan malas la tu"....begitu la perangai umairah kalau boleh dia aje yang nak betul, kalau kena pada dia pandai aje mengelaknyer...anak-anak ni walau pun tinggal 2 beradik jer, boleh gak macam nak runtuh rumah kalau dah start bergaduh.....bising betul..masing-masing tak nak mengalah....

Pukul 6.45 dah siap si umairah tadi, sibuk betulkan tudungnyer, kebetulan tudung tu ketat sikit, " tgk la nampak pipi umairah ni gebu aje" mana taknyer pipi dia macam pipi cik ton tembam, klu pakai tudung nampakla lagi..."macam nak buat dik dah pipi macam tu Allah kasi...tapi comel kan" bila cik ton kata macam tu wah besar senyuman dia...anak...anak..

Cik ton suruh sarapan kokocrunch dengan susu tadi, tak nak pulak dia nak karipap tapi cik ton tak goreng pulak pagi tadi, terpaksa la singgah kat gerai beli karipap untuk dia, dah sampai kat sekolah agama pagi tadi belum buka pun lagi pagar sekolah tapi dah ada la 2/3 orang pelajar2 cik ton ingat cik ton yang awal rupa-rupanya ada lagi yang awal sampai...umairah bila dah tengok ada pelajar-pelajar lain mula tak kasi cik ton tunggu lagi, suruh balik, sedangkan kita risau kat dia takut dia melintas keseberang jalan kelas lama dia kat masjid, tapi tahun ni pindah rumah depan, sebab murid-murid semakin ramai kelas tak cukup.

Cik ton tak tunggu lama pun tadi, bila nampak ustazah dia dah sampai cik ton pun terus je balik, tak sempat nak tengok ragam pelajar-pelajar baru macam mana, tapi dah tentu la ada macam-macam kan, masa 2 tahun yang lepas waktu hantar umairah, macam-macam ragam pelajar cik ton tengok, ada yang pegang tangan mak/ayah tak nak lepaskan, bila dah duduk dalam kelas mata asyik tengok mak/ayah aje.....cik ton ingat cik ton dulu pun macam tu, tapi dulu cik ton tak ada pun pergi tadika macam anak-anak cik ton sekarang, dulu first time pisah dengan mak masa pergi sekolah darjah satu la, sekolah pulak lebih kurang 1 batu dari rumah, menangis betul cik ton masa tu rasa macam tak jumpa mak dah, apa pun bapak pujuk tak masuk dihati dah....dah tak peduli kawan-kawan yang baru tengok, janji boleh nangis dan nak balik......ada la seminggu cik ton macam tu, bila mak tak boleh temankan, kakak cik ton pulak jadi mangsa tunggu luar kelas, kadang-kadang kakak curi balik bila cik ton leka dalam kelas, sebab masa tu kakak cik ton di tingkatan satu mesti la dia tak boleh tunggu lama, bila tengok kakak dah tak ada mula hati dah sedih, start la keluar air mata, sampai berapa kali bohong pada cikgu cakap sakit perut nak balik, ada la beberapa kali ustaz hantar balik rumah...sedangkan masa tu baru darjah satu tapi dah pandai bohong...bohong yang itu je la bohong lain tak pandai.....selalu kena marah dengan bapak tapi buat jugak, akhirnya cikgu dan ustaz pun dah tak percaya lagi, bila cik ton cakap sakit perut, masing-masing buat bodoh aje....he...he....adalah lebih kurang sebulan yang macam tu...lepas tu Alhammdulillah...

Cik ton salute anak-anak cik ton Amalina, Ain dan Umairah sebab mereka semua ok aje pada hari pertama sekolah tak takut pun, semua relaks aje dalam kelas... tapi dalam 3 orang anak cik ton, Ain la yang paling bagus kalau bab pergi sekolah, dari tadika sampai la sekarang memang tak suka ponteng sekolah....kalau kerja-kerja yang cikgu kasi pun tak pernak tak buat, semua buat cantik aje....walaupun kadang-kadang merungut kerja banyak tapi tetap jugak buat, Amalina ok aje, kadang-kadang ponteng jugak...tapi yang kerap nak ponteng si adik la Umairah....kadang-kadang kerja sekolah pun ain kena tolong.....kalau cikgu yang dia suka rajin aje semua buat dengan rapi...tapi mana la semua guru nak samakan....ni tak tahu la tahun ni macam mana harap-harap tak la kerap nak ponteng dah darjah tiga pun, tapi yang peliknyer sekolah agama memang dia tak suka nak ponteng sebab ustaz/ustazah yang ajar dia baik-baik.

Tanpa guru tak la kita jadi macam sekarangkan....terima kasih cikgu...segala jasa mu ku kenang.

No comments:

Post a Comment

Cik Ton ucapkan ribuan terima kasih di atas kesudian anda meninggalkan komen.

LinkWithin