13 Jun 2011

Jagung

Assalamulaikum

rasanya semua suka makan jagung rebuskan. Malam ni lepas makan nasi cik ton makan pulak jagung rebus, benda yang wajib dibeli setiap kali kepasar malam. Anak- anak cik ton semua suka jagung, Amalina pelik sikit sebab suka bau jagung rebus, tak tau la kenapa...yang pasti setiap kali nak makan jagung rebus mesti kena hidu dulu. Ain lebih suka bubur jagung dan cucur jagung, kalau umairah memang ikut cik ton semua makan. Sedapkan kalau dibuat bubur, lemak dan manis je rasa..perrgh... Kalau masak nasi jagung pun sedap.

Cakap pasal makan jagung rebus ni, mak cik ton memang suka jagung rebus, mak makan tak macam cik ton, mak selalunya akan kutis jagung tu sebiji-biji sampai bersih tungkul jagung tu memang sabar tengok mak makan jagung, cik ton pun kadang kala ikut jugak tapi penat rasa sebab lambat. Dulu masa tinggal dikampung mak ada tanam jagung yang dipanggil jagung pulut, rasanya lebih sedap lagi dari jagung manis, tapi nak tunggu untuk dipetik lambat, sebab tu sekarang susah nak jumpa lagi jagung pulut.

2 comments:

Cik Ton ucapkan ribuan terima kasih di atas kesudian anda meninggalkan komen.

LinkWithin