10 Jul 2011

Memasak

Assalamulaikum

Dah banyak hari cik ton tak update entry sebab tak tahu nak tulis apa, sabtu semalam sibuk sikit, pagi macam biasala pergi pasar, balik pasar tolong bibik simpan barang-barang yang dibeli dan tolong sidai baju, lepas sarapan cik ton mengemas semua majalah-majalah lama, cik ton ingat nak jual je semua majalah-majalah tu.

Habis kemas dalam pukul 12.30 am, cik ton terus la memasak, semalam masak mee kari, tiba-tiba adik talipon nak singgah rumah dari seremban rumah abang, plan asal nak ke kepong rumah kakak, sebab mak nak terus kesana, tapi jalan jam sebab ada perhimpunan ( syabas bersih) jadi mak transit dulu rumah cik ton sampai hari sabtu depan. Masa mak dan adik sampai rumah, ngam-ngam cik ton dah habis masak, macam biasa la adik beradik datang rumah mesti bersembang tak habis-habis punya, sembang pun mesti la pasal perhimpuan dalam masa tu suami pun balik dari kerja, lagi la rancak bersembang sebab tajuk nya semua serasi,dah tu sambil makan pulak, nasib baik mak cik ton kurang mendengar kalau tidak susah sikit sebab mak orang tegar umno, sambil-sambil tu cik ton rebus kacang hijau, sebab ada lebihan durian, jadi cik ton buat bubur kacang durian.

Sebelum adik cik ton ke Rembau sebab dia ada kerja disana, sempat la dia makan bubur kacang durian.
Lepas tu cik ton sibuk pulak buat karipap, ada orang order,kiranya semalam macam tak henti-henti memasak, sebab tengahari dah makan mee kari kan, jadi malam pulak anak-anak minta nak makan nasi, cik ton ingat nak goreng nasi, tapi suami tak nak pulak, kebetulan ada kerang lebih yang masukkan dalam mee kari tu, jadi cik ton buat la sambal kerang, sup sayur dan ikan goreng, kiranya semalam memang seharian masa didapur aje, sampaikan mak tanya" ape aje yang kamu buat didapur tu ton, tak berhenti-henti dari tadi" mak tengok....he...he.

Disebabkan semalam tak jadi masak nasi goreng, tadi tengahari cik ton buat nasi goreng....tak terkata apa suami....makan juga dia sampai bertambah, tapi bukan nasi goreng aje semata-mata, dalam nasi goreng ada isi ikan goreng, telur dan sayur, untuk sampingan pulak ada keropok goreng,timun, dan ikan bilis goreng.

Kiranya tenghari tadi memang relaks sikit la, disamping melayan mak berborak.

No comments:

Post a Comment

Cik Ton ucapkan ribuan terima kasih di atas kesudian anda meninggalkan komen.

LinkWithin