1 Aug 2011

Salam Ramadhan

Assalamualaikum
Kepada semua sahabat-sahabat blog dan semua kawan-kawan yang sudi mengikuti blog cik ton selama ini, cik ton ucapkan Selamat Berpuasa dan cik ton mohon ampun dan maaf andai ada salah silap.

TIPS RAMADHAN 

Dalam menjalankan aktiviti seharian hampir semua kegiatan boleh dilakukan dengan mudah walau di mana pun dan pada bila-bila masa dan dengan siapa pun. Namun ia berbeza ketika berada dalam bulan Ramadhan, selain tidak makan dan minum kerana berpuasa, ada hal-hal lian yang harus dihindari seperti bergosip, berprasangka buruk, dengki sampai berbohong. Namun seharusnya hal-hal buruk itu tidak hanya dihindari pada bulan puasa sahaja, tapi juga diluar bulan puasa.

Namun dibulan Ramadhan ini, alangkah baiknya jika hal-hal negatif yang masih menyelimuti diri dibuang jauh-jauh sehingga dalam menjalani ibadah puasa, hati kita sudah bersih dan fokus untuk menjalani puasa. Ada banyak cara yang boleh dilakukan untuk membersihkan diri agar dalam menjalankan ibadah puasa, tidak ada lagi perasaan mengganjal di hati antaranya :

*   Pengendalian diri memegang kendali dalam diri kita masing-masing dalam menjalankan ibadah puasa, dimana kita harus sering mengingatkan bahawa kita sedang berpuasa dan jika perasaan ingin marah atau kesal akan muncul, berusahalah untuk mengalihkan fikiran ke arah yang bersifat santai, seperti mendengar ceramah radio, membaca al-Quran atau yang lebih baik melakukan solat sunat.

*   Kebiasaan bergosip atau sekadar bersembang disela-sela waktu luang, sebaliknya jangan dilakukan selama menjalani puasa, salah-salah nanti boleh merosakkan pahala puasa.

*   Melakukan introspeksi diri untuk merenungi hal-hal yang sudah kita perbuat selama 11 bulan kebelakangan. Di mana semua kelakuan yang kita lakukan pasti ada maksud yang terkandung di dalamnya, sama ada kelakuan baik atau buruk.

*   Jika anda memiliki masalah dengan kawan-kawan sehingga tidak bertegur sapa, dibulan Ramadhan ini cubalah untuk saling sekadar melemparkan senyuman atau sekadar menyatakan selamat berbahagia agar suasana hati sedikit menjadi cair. Dengan begitu, anda boleh tahu apakah dia memberi respon positif atau negatif.

*    Jika biasanya di waktu istirahat anda dan teman-teman pergi makan siang bersama, di bulan puasa ini lebih baik mendengarkan siraman rohani atau mengaji, selain mengisi waktu istirahat, pahala pun semakin mengalir.


(Sumber dari Harakah)

No comments:

Post a Comment

Cik Ton ucapkan ribuan terima kasih di atas kesudian anda meninggalkan komen.

LinkWithin