17 Aug 2012

Detoks tubuh dengan buahan ( selepas raya)

Buah Limau 
   Limau atau oren mengandungi banyak vitamin C, antioksidan kuat yang mampu melindungi tubuh dari radikal bebas yang berbahaya dan mencegah penuaan awal. Antioksidan juga membantu mengurangi risiko kanser dan oenyakit jantung serta meningkatkan penyerapan zat besi. 
   Buah Lemon adalah buah pembersih paling baik. kandungan astringen dan antiseptiknya merangsang kerja hari dan kantung hempedu. Segelas air panas dan perahan lemon segar adalah cara paling baik untuk memulakan usaha detok. Perahan limau akan merangsang pencernaan dan menyihatkan sistem tubuh. Selain itu, perahan buah-buahan tersebut juga kaya alan beta-keraten, kalsium, fosfur dan potasium. 

Epal 
   Khasiat epal pada kesihatan memang tidak dapat disangkal, begitu juga untuk menyingkirkan racun dari dalam tubuh. Epal mengandungi asid malat dan asid tartaric, yang berperanan meningkatkan kerja sistem oencernaan dan membersihkan hati. Kandungan pectin yang tinggi akan mengikat logam berat, seperti timah. Epal juga menyediakan energi yang stabil dengan kandungan fruktosa (gula asam). 

Pir 
   Buah selanjutnya adalah pir. Apabila dimakan secara teratur, pir membantu mempercantik kulit dan membuat rambut berkilau. Selain itu pir juga berperanan sebagai ubat diuretik ( pendorong penghasilan air kencing) dan laksatif yang efektif. 

Anggur 
     Anggur merupakan antara buah yang digunakan untuk detoks yang paling efektif. Buah ini terbukti dapat meringankan sembelit dan membantu mengatasi masalah ginjal, hati, sistem pencernaan, serta kulit. Anggur yang paling baik adalah anggur putih atau anggur merah. 

Mangga 
    Buah dengan isi yang lembut dan harum ini terbukti mampu membersihkan darah. Buah ini juga baik untuk sistem ginjal dan pencernaan. 


( Sumber Majalah Wanita ) 

No comments:

Post a Comment

Cik Ton ucapkan ribuan terima kasih di atas kesudian anda meninggalkan komen.

LinkWithin