30 Jan 2013

10 sebab perut jadi buncit

1.  Keturunan 
     Faktor keturunan dari orang tua sukar untuk dihilangkan. Pada wanita biasanya menyebabkan pengumpulan lemak pada perut, namun hal ini boleh diatasi melalui latihan aerobik dan olahraga memantapkan otot dan mengurangkan lemak perut. 

2.  Penuaan 
     Dengan berambahnya usia, produksi birmon dehydroepaiandreosterone (DHEA) meulai menurun. Kajian dari Harvard Women's Health Watch mendapati ada hunbung kait penurunan hormon ini dengan peningkatan akumulasi lemak di perut. 

3.   Alkohol 
      Gula dan alhokol, terutama yang terkandung di dalamnya akan membuat otot kendur. Daripada pandangan pakar pemkanan, alkohol sangat berbahaya bagi tubuh. Ini kerana alkohol mengandungi kalori yang tinggi, sama seperti jumlah kalori pada makanan berlemak. 
      Selain itu ketika minum alkohol, hati akan berkerja dengan keras untuk menghilangkan alkohol dan menunda untuk menyaring gula. Gula tersebut kemudaian akan disimpan tubuh sebagai lemak. Selain itu alkohol juga dapat meningkatkan nafsu makan. 

4.   Tembakau 
     Tembakau dapat merosakkan kerja pencernaan. Jika anda merokok setelah makan, anda pasti akan merasa kembung setelahnya. Berhentilah merokok dan anda akan mendapatkan manfaat lebih dari sekadar penurunan berat badan. 

5.   Stres 

      Stres boleh mengganggu kerja tubuh dan percernaan. Stres juga dapat membuat anda merasa kenyang dan menimbulkan masalah pada kemampuan tubuh dalam menyimpan lemak. Hasilnya perut anda akan dilihat lebih mengembang. Untuk mengatasi hal tersebut, belajarlah untuk lebih relaks dan bernafas secara perlahan dan dalam. 
      Wanita yang lebih stres cenderung memiliki lemak perut berlebihan meskipun ia tidak kelebihan berat badan. Ia kemungkinan akibat daripada hormon stres kortisol yang membuat terjadinya akumulasi lemak disekitar organ perut. 

6.   Perubahan hormon 
      Perubahan hormon yang terkait dengan menopaus menjadi penyebab umum lemah berlebih di perut. Menopaus menyebabkan penurunan dalam produksi hormon seks estrogen yang mengarahkan pada peningkatan lemak perut. 

7.   Makanan cepat saji. 
     Telah diketahui makanan segera memang mengandungi jumlah kalori dan lemak yang sangat tinggi. Ia sekaligus menyumbangkan pada masalah perut buncit, 

8.   Tidur selepas makan 

     Hindari tidur selepas makan. Ia akan menyebabkan proses pencernaan di usus tidak dapat bekerja dengan baik dan akibatnya perut menjadi buncit. 

9.   Susu. 
      Susu sebenarnya baik untuk kesihatan, tetapi bila mengambil susu tinggi kalori akibatnya boleh membuat perut buncit. Oleh itu ganti susu anda dengan susu rendah kalori. 

10.  Gula-gula getah. 

       Udara yang anda hirup saat mengunyah gula-gula ini menyebabkan perut kembung. Agar perut kekal langsing pastikan anda tidak mengunyahnya sepanjang hari. 


( sumber Mingguan Wanita)

No comments:

Post a Comment

Cik Ton ucapkan ribuan terima kasih di atas kesudian anda meninggalkan komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...