26 Jan 2013

6 tanda lelaki berbohong

1.   Menyentuh hidung 
      Apabila seseorang itu berbohong, tisu-tisu erektil pada hidungnya akan dipenuhi darah menyebabkan ia membesar. Fenomena ini juga dikenali sebagai kesan pinocchio. Jadi apabila si dia bercakap dengan anda dan kerap menyentuh hidung yang tidak gatal, sebenarnya ada sesuatu yang diselindungkan. 

2.   Menutup mulut. 
      Sesetengah orang menutup mulut mereka apabila berbohong. Ini merupakan satu tindak balas automatik yang lahir dari segi prikologi, kerana dari kecil lagi sudah dididik untuk tidak berbohong. Apabila mulut mengeluarkan kata-kata dusta, tangan cuba menghalangnya. 

3    Gagap 
      Apabila seseorang yang bercakap lancar tiba-tiba menjadi gagap sehingga setiap bait kata-kata yang keluar daripada mulutnya tersekat-sekat, itu merupakan tanda-tanda dia sedang mengalami tekanan emosi. Sekiranya tiada apa-apa petunjuk bahawa tekanan ini disebabkan perkara lain, seperti sedih, pilu, marah dan sebagainya kemungkinan besar orang tersebut berbohong. Jadi, jika anda bertanya pada teman lelalki atau suami dan si dia gagap untuk menjawabnya , maka anda tahu membuat kesimpulan atas tindakannya itu. 

4.    Pergerakan mata 
       Orang yang berbohong akan cuba menyakinkan perndengarnya dengan memandang tepat pada mata mangsa. Oleh itu sekiranya kerlipan mata berkurangan daripada kadar biasa, ini mungkin tanda berbohong. Sebaliknya ada juga keadaan di mana sekiranya mata seseorang itu tiba-tiba berkedip dengan banyaknya, ini merupakan tanda-tanda tekanan perasaan yang berkemungkinan  disebabkan berbohong. Kerlipan mata yang normal sahaja menunjukkan dirinya tidak berbohong. 

5.    Lengah memberi jawapan 
       Orang yang berbohong perlu berfikir sebentar untuk mereka mencipta permbohongan. Berfikir terlalu lama, berdehem, batuk dan sebagainya merupakan tanda-tanda bahawa orang tersebut mungkin berdusta. 

6.   Resah 
      Lelaki yang berdusta kerap gelisah dan mengubah-ubah posturnya. Apabila seseorang yang dalam keadaan tenang tiba-tiba sahaja menjadi resah dan tidak senang duduk apabila berhadapan dengan sesuatu soalan. Ini berkemungkinan merupakan bahawa seseorang itu sedang berbohong. 

(Sumber Mingguan Wanita)  

No comments:

Post a Comment

Cik Ton ucapkan ribuan terima kasih di atas kesudian anda meninggalkan komen.

LinkWithin