15 Jan 2013

Pengalaman Menyertai Himpunan Kebangkitan Rakyat 112


Hari ni adalah merupakan hari bersejarah bagi cik ton dan suami, kerana kami berdua mengikuti gelombang kebangkitan rakyat. Merupakan satu pengalaman yang tak mungkin cik ton lupakan selagi ada nyawa. 

8.30 pagi sabtu, cik ton dan suami keluar rumah, suami cakap kena keluar pagi nanti mesti jem.....kami berdua singgah sarapan dulu, di kedai mamak..cik ton makan capati, suami pulak ambil tose......


lebih kurang pukul 9.15, kita orang pun gerak la ke KTM Kajang nak naik komuter, sepanjang perjalanan ke KTM, cik ton berdebar-debar tapi teruja, sampai aje di stesen komuter, kami tengok dah ramai dah orang yang tunggu komuter, semuanya dengan niat dan tujuan yang sama ....

tak sempat tunggu komuter sampai pun,Cik Ton dan suami berlari-lari anak menuju ke komuter, bila sampai aje...Allah!...ramainya orang dalam komuter, bersesak semuanya memakai tshirt yang semua orang tahu kemana tujuan....

dalam komuter, cik ton cakap dengan suami.." bang nak pegang mana semua tempat pemegang penuh dengan tangan-tangan"...

"zai peluk abang aje la ".....ha..ha...sempat pulak suami ku sorang ni buat lawak, dah tentu-tentu la dalam komuter penuh dengan pakcik dan makcik.....malu la.....akhirnya cik ton pegang tali pinggang dia je.... 


lebih kurang 10.30 pagi, kami pun sampai la ke stesen keretapi,....wah!!...dah ramai pun orang-orang yang mempunyai tujuan yang sama dengan cik ton, kami semua bergerak dalam satu aliran menuju ke Masjid Negara.

polis ada kat situ, tapi Alhamdulillah mereka turut mengawal lalu lintas, sambil dibantu petugas-petugas Amal.......ramai sungguh orang.......lautan manusia, tak tergambar dengan kata-kata.

bila tengok ramai orang macam tu, cik ton lagi berdebar-debar tapi perasaan teruja tak padam malahan makin menyala menjulang, kami semua diarahkan duduk untuk mendengar taklimat, tapi sesungguhnya Allah Maha kaya dan Mendengar cuaca pada pagi itu tidak la terlampau panas....

kami semua boleh duduk dalam ditempat yang lapang, tanpa dilindungi apa-apa.......cik ton tanya suami....." bang betul ke dengan apa yang kita buat ni".....

"apa yang tak betulnya zai....sekarang ni zai dan abang..dah ada kat sini pun"....tak tahu nak cakap macam mana bila tengok ramai sungguh orang yang berkumpul, datang dengan hati yang rela tanpa dipaksa. 

11.30 pagi, selepas mendengar taklimat, nasihat dan kata semangat, group yang pertama bergerak dulu menuju ke Stadium Merdeka, cik ton dan suami gerak selepas solat zuhur .


kami yang tinggal diberi taklimat jugak dan ucapan oleh pemimpin-pemimpin yang akan bergerak sama nanti,  sebelum solat bermacam-macam gelagat orang yang cik ton dapat lihat, serius cik ton cakap semuanya menjadi ramah, menegur antara satu sama lain dan berborak macam dah kenal lama.... 

apa yang cik ton perhatikan orang yang berniaga pada hari tersebut memang la dapat untung besar, tak putus-putus orang membeli ....bila hampir pukul 12.45 cik ton belum makan apa-apa lagi tapi  syukur Alhamdulillah sepanjang cik ton berada di Masjid Negara dengan cuaca yang tak berapa panas, cik ton tak rasa pun sakit kepala, mungkin sebab minum air banyak, jangan tak tau cik ton minta suami tolongkan ais krim aje, untuk alas perut...kami duduk dekat-dekat sambil makan ais krim...... 


pukul 1.25 petang, azan pun berkumandang..menitik air mata cik ton,.syahdu betul cik ton tengok....jemaah semua  sujud menyembah Allah yang Satu.....semua memohon perhimpunan diberkati olehNYA...amin... 

2.00 petang,kami semua bergerak beramai-ramai dan secara perlahan-lahan menuju ke Stadium Negara...


debaran didada cik ton semakin kencang, cik ton pandang suami, suami cakap.." jom zai"...dia capai tangan dan pegang dengan erat tangan cik ton, kami pun bergerak dengan semangat yang penuh didada.....dengan lagu semangat dan selawat kepada Rasulullah s.a.w sepanjang perjalanan suami tak lepaskan langsung tangan cik ton......terasa antara kami berdua saling menyalurkan semangat dan tenaga untuk bergerak sejauh 5km.


cik ton rasa dekat sangat dengan suami, kerana pada hari tersebut kami mempunyai niat yang satu...dan kesabaran yang tinggi, suami seolah-olah tak kisah dengan ramai orang dan sanggup bersesak, selalunya suami cik ton tak suka sangat pergi ke tempat yang ramai orang..... sayang abang!.....

bila cik ton pandang ke belakang....Allah!...ramainya orang, tua muda, Cina, India dan Melayu bersatu  menuju ke tempat yang satu.......bila bertembung pulak dengan group dari central market....Allah Hu Akbar...meremang bulu roma cik ton..melihat gabungan orang-orang yang inginkan perubahan..seperti ombak berjalan.....   
  
Bila sampai ke stadium, kami semua dah tak boleh masuk lagi sebab dah terlampau padat dalam stadium, kami semua hanya duduk diluar stadium aje sambil mendengar ucapan-ucapan dari pemimpin-pemimpin di dalam....


tapi tak apa hati tetap rasa puas, bila dah sampai stadium, pada mulanya penat cik ton rasa, ye la tak dah lama tak jalan jauhkan, masa jalan tu tak rasa sebab ramai-ramai kut....tapi bila tengok setiap wajah pakcik dan makcik, ada yang dah bertongkat tapi tetap bersemangat, cik ton rasa malu pulak, dia orang sikit pun tak mengeluh, malah masih lagi boleh berborak sesama sendiri, isteri tolong lapkan peluh suami, suami pulak pegang tangan isteri untuk tahan diri jangan jatuh, masing-masing sanggup berpanas......


dimanakah keganasan yang dilaungkan sebelum ini jika yang datang hanya la wajah-wajah tua, yang sepatutnya duduk di rumah, tapi mereka sanggup keluar untuk berjuang demi negara, disamping orang-orang muda..... 
 
lebih kurang pukul 3.30 cik ton dan suami dah start rasa lapar.....tapi masyaAllah, semua kedai dah habis jual makanan...memang untung besar peniaga-peniaga pada hari tu......tapi dapat jugak la suami belikan burger.....



Alhamdulillah, sesungguhnya pada hari tersebut cik ton langsung tak rasa sakit kepala.....walaupun makan tak ikut waktu....dekat-dekat pukul 5 cik ton dan suami pun gerak balik ke KTM.....berduyun-duyun orang bergerak balik tapi masih kekal dalam satu jaluran....semua keletihan tapi tergambar kepuasan diwajah masing-masing.....cik ton dan suami pun macam tu jugak.....ada rasa puas didalam hati, bila kami terikut sama untuk membuat sesuatu perubahan....Insya Allah.... 

Rasanya pada hari tersebut semua orang ikhlas dalam niat yang satu, penuh dengan pengharapan agar keadilan terlaksana, telus dalam pemerintahan dan kebajikan rakyat dijaga.


Pemimpin 
Tak banyak yang kami pinta 
tapi tolong prihatin.


p/s: ini catatan peribadi Cik Ton..Cik Ton catatkan untuk kenangan di hari tua...untuk anak cucu Cik Ton..



No comments:

Post a Comment

Cik Ton ucapkan ribuan terima kasih di atas kesudian anda meninggalkan komen.

LinkWithin